سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مشاوره آموزشی آوا

نحوه گرفتن معافیت پزشکی سربازی

شرایط و نحوه گرفتن کارت معافیت پزشکی

طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران هر پسری که به سن 18 سالگی میرسد مشموب قانون خدمت سربازی می شود. اکثر مشمولین سربازی به دنبال راهی برای معافیت یا گرفتن کسری خدمت می باشند. از این جمع تعداد کمی شامل معافیت پزشکی می شوند. معافیت پزشکی از جملع مواردی است که طبق آن، شخص مشمول برای انجام خدمت سربازی اعزام نمی گردد. درواقع افراد دارای کارت معافیت پزشکی از لحاظ جسمی یا روحی قادر به انجام خدمت سربازی نمی باشد.

کارت معافیت سربازی پزشکی

براساس قوانین نظام وظیفه، اعزام این افراد به خدمت سربازی میتواند عواقبی برای این افراد و سایرین داشته باشد. بر همین اساس ضمن عدم تایید اعزام این افراد به خدمت سربازی، کارت معافیت پزشکی به آنان داده میشود که در آن نوع و مشخصات مشکل پزشکی فرد مشمول درج شده است. در این مقاله سعی بر آن است که علاوه بر توضیح نحوه گرفتن معافیت پزشکی سربازی ، انواع معافیت های پزشکی را بررسی کرده و لیست بیماری هایی که شامل معافیت پزشکی می شوند را ارائه دهیم.

 

انواع معافیت پزشکی

معافیت های پزشکی انواع مختلفی دارند. از جمله این معافیت ها می توان به معافیت از رزم ، معافیت موقت و معافیت دائم اشاره کرد؛

معافیت از رزم:

در این نوع معافیت مشمولانبه خدمت سربازی اعزام می شوند ولی با توجه به شرایط جسمانی و روانی، از انجام فعالیت های سنگین در طی مدت خدمت سربازی معاف هستند.
 

مغافیت موقت:

در صورتی که فرد مشمول از نظر سلامت جسمی و روانی در شرایطی باشد که بیماری فرد قابل درمان باشد، تا زمان بهبودی کامل فرد از خدمت سربازی معاف شده و پس از بهبودی فرد مجددا برای خدمت سربازی اعزام می شود.
 

معافیت دائم:

در صورتی که شدت و شرایط بیماری فرد مشمول  به قدری حاد باشد که امکان درمان بیماری برای فرد مشمول مقدور نباشد، فرد از خدمت سربازی معاف دائم می شود.

لیست بیماری های شامل معافیت پزشکی

سازمان نظام وظیفه بیماری هایی که شامل معافیت پزشکی می شوند را در دسته های مجزا تقسیم بندی کرده است.در این دسته ها انواع بیماری های مربوط به هر بخش تجمیع شده اند. جهت اطلاع از جزئیات هر بیماری میتوانید به لیست زیر مراجعه کرده و با انتخاب هر بیماری به بخش مربوط به همان بیماری منتقل خواهید شد.
 

 

 

معایب و مزایای گرفتن معافیت پزشکی

معافیت پزشکی فرد را از دو سال خدمت سربازی معاف می‌کند اما شاید در آینده باعث محدودیت‌هایی شود. به‌عنوان‌مثال اگر فرد بخواهد در ارگان دولتی استخدام شود شاید به خاطر شرایط جسمانی معافیت او مانع استخدام شود (بنا به صلاحدید پزشک معتمد سازمان مربوطه)؛ اما باید این نکته را در نظر داشت که داشتن کارت معافیت پزشکی مانع شرکت در آزمون‌های استخدامی نمی‌شود و در حکم کارت پایان خدمت سربازی است. همچنین برخی از معافیت مانند گروه اعصاب و روان یا چشم موانعی برای گرفتن گواهینامه راهنمایی و رانندگی ایجاد می‌کنند.
 
دارندگان معافیت از خدمات رزمی در برخی از سازمان‌های دولتی مانند وزارت نفت، سازمان فنی حرفه‌ای و … برای گذراندن خدمت اولویت دارند که اطلاعات بیشتر در لینک امریه سربازی قرار داده شده است. در برخی از سازمان‌های مانند مصلای تهران و قرارگاه سازندگی خاتم مانع گرفتن امریه می‌شود. همچنین پروسه زمانی اقدام برای معافیت پزشکی یا حتی گرفتن معافیت موقت درصورتی‌که فرد وارد غیبت نشود می‌تواند فرصتی برای خریدن زمان برای عدم ورود به غیبت و شرکت در آزمون‌های دانشگاه یا ثبت‌نام ایجاد کند.
 
 

مدارک و روش اقدام برای معافیت پزشکی

مشمول برای گرفتن معافیت پزشکی باید مراحل زیر را به ترتیب طی کند:
دریافت دفترچه خدمت وظیفه عمومی از پلیس 10+
پر کردن فرم خود اظهاری سابقه بیماری مشمول
مراجعه به پزشک معتمد نظام به‌منظور انجام معاینه اولیه
ثبت کردن درخواست در مراکز پلیس 10+ و برگرداندن مدارک به مشمول برای ارائه به شورای پزشکی
ارسال برگه معرفی به بیمارستان از طریق پست به آدرس مشمول
مراجعه فرد به بیمارستان برای انجام معاینه
ارسال جواب بیمارستان به حوزه نظام‌وظیفه مربوطه
ارسال دعوت‌نامه برای حضور در جلسه شورای پزشکی
 
درصورتی‌که شخص در شورای پزشکی معاف تشخیص داده شود برای دریافت کارت باید مدارک مربوطه را تحویل دهد اما در صورت معاف از خدمات رزمی برگه آماده‌به‌خدمت برای مشمول صادرشده و فرد باید آماده اعزام به خدمت شود.
 

مدارک مورد نیاز:

پر کردن برگه وضعیت مشمولان (برگه شماره یک)
پر کردن برگ معاینه اولیه توسط پزشک مراکز نظامی یا پزشک معتمد نظام‌وظیفه (برگه شماره دو)
پر کردن برگ واکسیناسیون (برگه شماره پنج)
اصل و کپی تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی
اصل و کپی آخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل
عکس تمام‌رخ 4×3
افتتاح حساب عابر بانک سپه
 

مراحل گرفتن معافیت:

مرحله اول: تائید شدن بیماری مشمول بعد از معاینه پزشک اولیه
مرحله دوم: تائید شدن بیماری مشمول بعد از انجام آزمایش‌ها و معاینات شورای پزشکی بیمارستان
مرحله سوم: تائید شدن نهایی بیماری توسط شورای پزشکی وظیفه عمومی
 
جهت مشاهده منبع و مراجعه به سامانه مشاوره میتوانید به این لینک مراجعه فرمایید.